Uszczelnienia techniczne i ich zastosowanie. Czym jest o-ring?

Uszczelnienia techniczne i ich zastosowanie. Czym jest o-ring?

Warto przeczytać

Oringi to gumowe pierścienie o okrągłym przekroju. Charakteryzują się bardzo dużą elastycznością, dzięki czemu można je łatwo przymocować do niemal każdego urządzenia. Jest to również nieocenione przy uszczelnianiu zarówno części ruchomych, jak i stałych. W zależności od przeznaczenia, mogą mieć różne cechy. Oringi to pierścienie gumowe, które chronią uszczelnienia maszyn, a także zapewniają dodatkowy komfort i trwałość. W większości przypadków oringi są stosowane w urządzeniach mechanicznych i układach hydraulicznych, gdzie często są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania maszyny i zapewnienia bezpieczeństwa.

Co to są oringi? Pierścienie uszczelniające w praktyce 

Oringi to elastyczne i gumowe pierścienie, które w większości przypadków mają kształt cylindryczny. Zadaniem tych pierścieni gumowych jest zapewnienie uszczelnienia różnych urządzeń i sprzętu mechanicznego poprzez stworzenie bariery pomiędzy dwoma częściami tej samej maszyny lub pomiędzy dwoma przedmiotami. W ten sposób elementy takie jak łożyska, uszczelki i inne krytyczne części maszyn są chronione przed zużyciem, pyłem, wodą lub innymi potencjalnie niebezpiecznymi substancjami.

Główną zaletą oringów jest to, że można je łatwo usunąć z miejsca, w którym się znajdują, gdy konieczna jest ich wymiana. Pozwala to na naprawę uszkodzonych maszyn lub maszyn, których części z czasem po prostu się zużyły.

Typowy oring ma następujące cechy:

– Okrągły przekrój – najczęściej wykonywany jest w formie pierścienia;

– Miękkość – jest znacznie bardziej elastyczny niż jakikolwiek inny rodzaj uszczelnienia;

– Szeroki zakres rozmiarów – istnieją oringi o średnicy od zaledwie kilku milimetrów do kilku centymetrów;

– Różna twardość – w zależności od producenta i modelu, można znaleźć oringi twarde lub miękkie (oczywiście zależy to od ich przeznaczenia);

– Odporność na zginanie – mogą wytrzymać duże obciążenia bez odkształcania się;

– Odporność na temperaturę 

Uszczelnienia techniczne i ich zastosowanie. Czym jest o-ring?

Gdzie stosuje się oringi? 

Największą zaletą o-ringu jest jego elastyczność, która umożliwia dopasowanie do szerokiego zakresu profili i zapobiega ściskaniu przecieków. O-ring ma niską przewodność cieplną, dzięki czemu jest w stanie stabilizować temperaturę wewnątrz urządzeń. Stabilność termiczna oringów jest również bardzo przydatna w zapobieganiu kondensacji pary wodnej na obrabianej powierzchni, co wydłuża żywotność produktów.

Wysoka elastyczność i stabilność w wysokich temperaturach sprawiają, że o-ringi są niezastąpione w zastosowaniach w inżynierii cieplnej i metalurgii, maszynach i silnikach, układach hydraulicznych, zakładach wydobywających ropę i gaz oraz w wielu innych dziedzinach.

Oringi są niezbędnymi elementami w wielu gałęziach przemysłu, ponieważ są powszechnie stosowane w produkcji maszyn. Można je jednak znaleźć niemal wszędzie: w urządzeniach elektrycznych, klimatyzatorach, a nawet toaletach. Termin Oring pochodzi od ich kształtu przypominającego literę O, ale ponieważ ich budowa jest dość uniwersalna, można je stosować do uszczelniania różnych urządzeń.

Uszczelnienia techniczne i ich zastosowanie. Czym jest o-ring?

Z jakich materiałów produkuje się uszczelnienia techniczne typu oring? 

Materiałem, z którego zazwyczaj wykonuje się o-ringi, jest guma lub tworzywo sztuczne np. EPDM, NBR, FKM/FPM/VITON, VMQ itp. Ich zadaniem jest zapobieganie nieszczelnościom, zapewnienie optymalnej wydajności i wydłużenie okresu eksploatacji różnych maszyn. Stosuje się je także do uszczelniania części obrotowych i zapewniania, że przepływający czynnik nie wycieka z rury lub przewodu. W związku z tym odgrywają ważną rolę w systemach hydraulicznych i pneumatycznych. Te ostatnie są również odpowiedzialne za stosowanie oringów w urządzeniach klimatyzacyjnych, ponieważ wymagają ich do uszczelniania wężownic i zapobiegania wydostawaniu się powietrza z pomieszczeń do środowiska zewnętrznego.

O-ringi są także stosowane w lokomotywach, głównie do uszczelniania części ruchomych, takich jak tłoki i cylindry. W tym przypadku najczęściej stosowanym materiałem do ich produkcji jest guma silikonowa odporna na działanie oleju.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą produkującą uszczelki FKM FPM Viton – Kedarix https://kedarix.com/

0 0 votes
Daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments